Alapelvek
A
koncepció kialakításánál alapvető célunk volt a kor követelményeinek megfelelő,
a tér identitását kifejező, azt hangsúlyozó és a tér és környezete
térkapcsolatait erősítő építészeti kialakítás létrehozása.
A
meglévő és tervezett elemek összhangja, a kortárs építészet
egyensúlya és a realitás jellemzi törekvéseinket egy egységes koncepció
alapján.
Identitás
Fontosnak
tartjuk, hogy az újjászülető Széll Kálmán tér megtalálja a saját identitását
és azt érthetően, egyszerű, de minőségi és igényes építészeti eszközök
segítségével, egyedi módon, sajátos hangulattal a használói számára kifejezésre
juttassa. Szándékunk, hogy a tér a tervezett kialakításával a közlekedési
rendszerben betöltött kiemelt szerepéhez és városszerkezetben elfoglalt
helyéhez méltó módon, előnyös adottságait kihasználhassa.
A
tér életében már a XX. század első felétől kezdve a közlekedés játsza a
meghatározó szerepet. A megújuló tér identitása a közösségi közlekedésben
betöltött fontos szerepén alapul. A tér geometriáját a városzövetből a jelentős
közlekedési folyosók által kimetszett terület karakteresen meghatározza, egyedi
atmoszférájához a téren belüli szintkülönbségek is hozzájárulnak.
Gyalogos
köztér
A
tér burkolt köztér és nem közpark, elsődleges funkciója a közösségi
közlekedéshez kapcsolódó intenzív gyalogos forgalom lebonyolítása, az
egyes tömegközlekedési eszközök közötti átszállási lehetőségek biztosítása,
átmenő gyalogos forgalmak zavartalan biztosítása. A tér közösségi közlekedéshez
kapcsolódó jellegéből kifolyólag hagyományosan a rövid idejű tartózkodás, rövid
várakozás, "az óra alatt"-i találkozás, majd továbbindulás színtere.
A
tér kialakításánál egy jól átlátható, jól átjárható, a fő gyalogos
áramlatokat jól átengedő megoldást javaslunk, olyan építészeti
megfogalmazásban, ami kiemeli a Széll Kálmán teret mai szürkeségéből, lehangoló
megjelenéséből. Tesszük ezt elementáris eszközökkel, finom, nem didaktikusan
megfogalmazott szimbólikus tartalommal.
Három alapszín
A
tér identitása a közösségi közelkedésben betöltött szerepében rejlik. A
gyalogos tér egy fontos, ha nem a legfontosabb eleme a térburkolata.
Koncepciónkban a térburkolat igen jelentős szerepet kap. A
térburkolatban megjelenő három alapszín a tömegközlekedés szimbólikus
színei. Vörös, sárga, kék - metró, villamos, autóbusz. A világos,
halványszürke térburkolatban megjelenő színes térburolati elemek intenzitása, a
tér közlekedési kapcsolataival összefüggésben változik, azaz a metró közelében
a vörös (téglavörös), az autóbusz megállók közelében a kék (szürkéskék), a
villamos megállók közelében pedig a sárga (homoksárga) térburkolatok
intenzitása növekszik. A három alapszín a tér használóinak sokszínűségét fejezi ki, minthogy a három alapszínből tevődik össze
a szubsztraktív színkeverésben a többi szín. A három alapszín, azaz a tiszta
színek használata a tisztaságot is hivatott kifejezni: a tiszta,
átlátható térszervezést.
A
szinek váltakozása a tér dinamikáját, az állandó mozgást jeleníti meg.
Metró
kijárati épület
A
metró kijárat jelenlegi épületének megtartása mellett döntöttünk a környezttudatosság
és fenntarthatóság jegyében. A "legyező szerkezet"-es épület
egy karakteres épület, mai megjelenésén azonban a sok toldaléképület,
hozzátoldás nagyon sokat ront. Az épületet teljesen megtisztítjuk,
minden toldalékot, bódét elbontunk róla. A főépületről kinyúló lepényrészt nem
bontjuk el, hanem kiszabadítjuk, szellőssé, átláthatóvá, átjárhatóvá tesszük, a
terasztető alatti beépítést elbontjuk. Kiszabadítjuk a homlokzatot, a
mozgólépcsők körüli teret, a hosszanti homlokzatok mentén az összes üzletszerű
beépítést megszüntetjük, a homlokzatot a kor követelményeinek megfelelő
üvegezéssel látjuk el.
A
metrókijárat alapvető meghatározó paramétere a mozgólépcsők irányultsága, mely
adottság és ez adottság marad egy későbbi 2. ütemben is. Véleményünk szerint a
jelenlegi metróépület átalakításával, annak minden sallangjától való
megszabadításával, kitisztításával és megfelelő építészeti eszközzel való
átalakítással és hozzáállással a karakteres épület megtartható.
A
mozgólépcsők előtti teret a jelenlegi egyirányú megnyitással ellentétbe három
irányba megnyitjuk a tér felé. Az épület földszintjén a minél nagyobb
megnyitás és átláthatóság érdekében csak a legszükségesebb funkciókat helyezzük
el, azaz a forgalmi irodákat és jegypénztárat.
Az
emeleten helyezzük el a villamosvezetők és buszvezetők számára biztosítandó
helyiségeket, valamint kialakítunk egy kávézót, melynek teraszaként funkcionál
a földszintes tetőépítmény.
Újrahasznosítás
Napjainkban
egyre nagyobb hangsúlyt kell hogy kapjon az épületek újrahasznosítása,
így a fenntarthatóság és környezettudatosság jegyében a metró kijárat épületét
a 2. ütemben is megtartjuk. Tesszük ezt azért is mivel a metró kijárat épülete
egy karakteres, jó építészeti alapot biztosít, így a megfelelő építészeti
beavatkozást követően egy XXI. századi, korszerű épületet hozunk létre a
jelenlegi épület újrahasznosításával. (Mivel a metró mozgólépcsők a 2. ütemben
is adottságként kezelendők, irányultságukból kifolyólag azok egy teljesen új
kijárati épület irányultságát is bizonyos mértékig hasonlóképpen befolyásolják.)
A
mai gazdasági viszonyok között az általunk javasolt költséghatékony megoldás
racionális és véleményünk szerint a helyes és követendő irány.
Tisztaság, átláthatóság
Egyre
nagyobb igény a társadalom életében a tisztaság és átláthatóság.
A naponta több százezer ember által használt köztérnek a tisztaság és
átláthatóság jegyében kell újjászületnie. A letisztított kijárati épületen
kívül a téren szabadon állóan nem helyezünk el más épületet, a metró kijárati
épületet nem bővítjük és peronok alá sem dugdosunk be helyiségeket.
Az
elhelyezendő funkciókat a terepadottságokat kihasználva új
"támfalépületben" össszefogva a tér Várfok utca felőli oldalán
helyezzük el, ezzel egy maximálisan a környezetbe
illesztett épületet hozunk létre. Ebbe az egy épületbe integráljuk a Várfok
utcára felvezető lépcsőket, mozgólépcsőt, liftet és a közönségforgalmi ill.
szolgáltató funkciókat, valamint a 2. ütemben elkészülő Csaba utca felé vezető gyalogos alagút bejáratát.
Vár kapuja
Már
a középkorban a budai Várhegy nyugati lejtőjén fekvő Logod kapuja nyílt a
területre. Koncepciónkban ez a történelmi kontinuitás nagy hangsúlyt
kap. A Széll Kálmán tér elhelyezkedéséből kifolyólag a Vár kapujaként
fontos szerepet tölt be. A tér egyedi atmoszféráját adó szintkülönbséget kihasználó
tervezett épület teteje a Várfok utca lejtésviszonyait követi. Az így kialakult
tetőterasz térbővületként kiszélesíti a Várfok utcát, a jelenlegi
szűkös buszmegállói várakozási felületet nagyvonalúan kitágítja, megfelelő
méretű teret ad az ide érkező és innen induló lépcsőknek, mozgólépcsőnek. A
teraszról feltárul előttünk a megújult tér, mely méltó kapuként nyílik meg a
Vár felé.
Térburkolat algoritmusa
A
térburkolat kialakításánál a tér gyalogos forgalmát vizsgáltuk a forgalom és a
közösségi közlekedés tipusának használati viszonyában. A térburkolat kialakítása a gyalogos forgalom reprezentációja (szoftveresen
generált képek) a közlekedési eszközök
szimbólikus színeivel párhuzamba állítva. A pixelszerű textúra áltak
kirajzolódó területek az algoritmus által létrehozott sűrűsödéseket mutatnak
aszerint, hogy a tér adott részén a használók többsége mely közösségi
közlekedési eszközt használja, vagy felé igyekszik leginkább. Ezeket a
pixeleket értelmezhető nagyságra, használható térburkolati elem méretre
(40x40cm) nagyítjuk fel. A kialakult vizuális hatás reprezentálja a térhasználati zónákat, fellelhető bennük a
láthatatlan struktúra és értelmet nyer a térburkolat esztétikája. A tér egységes egésszé áll össze, melynek
esztétikáját erőteljesen a helyhez kötött módon a térszervezés, a közlekedés és
maguk a tér használói alakították.
A pixeles (mozaikszerű) térbulkolati kialakítás
4 színt használ (világosszürke, téglavörös, homomksárga, szürkéskék), azonos
méretű (40x40cm) igényes, minőségi térburkolati elemekkel. Finomfúvott felületű, anyagában szinezett minőségi
térkő 40x40cm-es mérettel, letisztult négyszögletes formájával elegáns és
időtálló.
A térnek ez a fajta burkolása idézi a hely
szellemét, egyszerű, elementáris építészeti eszközökből építkezik, a térnek
egyedi arculatot ad, mégis költséghatékony és gazdaságos megoldás.
A térburkolatot kiterjesztjük a teret átszelő
villamospályák területére is: a gyalogos átjáró helyeken szintben a térrel, a
fel- és leszállóhelyeken a megfelelő szintkülönbség kialakításával. (A vágányok
közötti területre a világosszürke burkolat fut be.)
A térburkolat felkúszik a tér déli szegélyén
húzódó épület terasztetejére, mely a Várfok utca mentén húzódik.
Zöldfelületek, vízarchitektúra
A
burkolt gyalogos téren koncentráltan - a tér gyalogos áramlásainak nem gátat
szabva, a gyalogosokat nem kerülésre kényszerítve - megfelelően pozícionálva
helyezzük el az intenzív zöldfelületeket.
A zöldfelületek kialakításánál szempont volt, hogy szellős, levegős közteret
hozzunk létre. A meglévő néhány nagyobb fát meghagyjuk, új lombos fákat ezekbe
az intenzív zöldfelületi foltokba ültetünk. A zöldfelületi foltokat jellemzően
a tér peremein helyezzük el,
ülőfelületekkel szegélyezett módon. Az ülőfelületeknek itt az ültetett lombos
fák adnak árnyékot.
A
térrendszeren kialakított intenzív növényzet (meglévő-megmaradó és újonnan
telepített) többszintes növénytakaró: terepszinten levő zöldfelületek,
taposástűrő gyepfelület, cserjék és lombosfák alkotják. A zöld rézsűk
növényzetét talajtakarók, cserjék és lombos fák alkotják.
A
tér délkeleti peremén vízarchitektúrát tervezünk, a zöldfelületek formavilágába
illeszkedő vízfelületben, felfelé kilővő vízsugarú szökőkutat tervezünk. A
vízfelület este alulról jövő kivilágítást kap.
Perontetők - esővízgyűjtő ernyők - árnyékoló napernyők
A
tér kialakításánál kevés, ám minőségi
térépítészeti eszközökkel operálunk. Az egységesen kezelt, a tér
szimbólikus tartalommal bíró térburkolati rendszeréhez igazodva a térbútorok, ülőfelületek a térburkolatból kinőve, a burkolat 3.
dimenziójaként jelennek meg a találkozási és várakozási pontként funkcionáló
térrészeken.
A
térburkolat rendszerét egészítik ki az esővédő perontetőkként és árnyékolóként
funkcionáló ernyők. A 280cm átmérőjű
kör alakú tetőket középen filigrán fehér színű acéloszlop tartja. A sajátos
hangulatot adó ernyők funkciójukat tekintve igen hasznosak, esztétikusak és
filigránságuknak köszönhetően nem késztetik a gyalogos forgalmat különösebb
kerülgetésre. Az ernyők magassága 250-350cm között változik. A tetők alulról
fehér színűek, este a tetők alján elhelyezett világítás a tér közvilágításának
részét képezi. A tetők felülről színesek, a téburkolathoz hasonlóan, hol vörös,
hol sárga, hol kék színben jelennek meg a tér egyes pontjain a közeli
közlekedési eszköztől függően. A Széll Kálmán tér sajátos téri helyzete,
domborzati viszonya miatt nagy hangsúlyt kap a tér felülnézeti képe, mely a
Várfok utcából nézve tárul elénk.
Az
ernyőtetők a környezettudatos szemlélet jegyében az esővédő és árnyékoló
szerepükön kívül esővízgyüjtő ernyőként is szolgálnak, az oszlop belsejében
levezetett esővizet esővízgyüjtőben gyüjtjük.
Funkciók
A
pályázati kiírásban kért összes funkciót a kiírásnak megfelelően elhelyezzük:
Közönségforgalmi funkciók
1.
Vendéglátó funkció:
-
A felújított metró kijárati épület emeletén helyet kap egy kávézó nagy
terasszal. A kávézó a tér felől egykarú lépcsővel a teraszon keresztül illetve
lift segítségével érhető el.
-
Az új épület (a tér déli oldalán húzódó épület) földszintjén kialakítunk egy
éttermet.
2.
Kereskedelmi és szolgáltató egységek:
-
Az új épület földszintjén biztosítunk üzlethelyiségeket, melyek teljes
szélességükben kirakatfelülettel meg tudnak nyílni a tér felé.
3.
Nyilvános wc:
-
A nyilvános wc-t az új épület földszintjén helyezzük el.
4.
BKK ügyfélszolgálat-pénztár és turisztikai információs pont
-
A felújított metró kijárati épület földszintjén tervezünk pénzhelyiséget
-
Az új épület földszintjén frekventált helyen tervezünk ügyfélszolgálati és
turisztikai információs pontot
Üzemi funkciók
1.
Forgalmi irodák a metró kijárati épületben:
-
A villamos forgalmi irodát és a metró forgalmi irodát a metró kijárati épület
földszintjén helyezzük el. Úgy pozícionáljuk a helyiségeket, hogy a villamos
forgalmi irodából az üvegfelületén keresztül rálátást biztosítunk a 4-6-os
villamosok végállomási környezetére, a metró forgalmi irodából pedig a metró
mozgólépcsők előterére nyílik rálátás.
2.
Villamosvezetők számára bizosítandó helyiségek:
-
A villamosvezetők számára a tartózkodót és a szociális helyiséget a felújított
metró kijárati épület emeletén helyezzük el.
3.
A tér északi oldalán lévő járatok buszvezetői számára biztosítandó helyiségek:
-
A téren végállomásozó járatok buszvezetői számára a tartózkodót és a szociális
helyiséget szintén a felújított metró kijárati épület emeletén helyezzük el a
villamosvezetők tartózkodójával közösen.